Samochód z silnikiem diesla czy benzyna?

Samochód z silnikiem diesla czy benzyna?
Bardzo często kupując samochód, nowy czy też używany, zastanawiamy się czy ma to być auto z silnikiem na benzynę czy też olej napędowy.
Decyzja jaką podejmiemy ma ogromne znaczenie dla przyszłej eksploatacji pojazdu, a co za tym idzie naszego zadowolenia z zakupu bądź niezadowolenia i mnożących się wydatków.
Najważniejszy element podjęcia takiej decyzji to postawienie sobie pytania, do czego auto ma nam służyć. Jeżeli poruszamy się głownie po mieście, na krótkich odcinkach (roczny przebieg 8000 – 10 000 km) to stanowczo naszym wyborem powinna być benzyna! Natomiast w przypadku długich tras i rocznego przebiegu oscylującego w okolicach np. 30 000 km, warto zdecydować się na diesla.
Skupmy się w pierwszej kolejności na charakterystycznych cechach silników diesla. Te jednostki napędowe są z reguły bardziej wytrzymałe niż benzynowe, z tego powodu stosuje się je do samochodów ciężarowych oraz większości autobusów.
Samochody osobowe zazwyczaj nie pokonują takich długich tras jak wspomniane ciężarówki. Dlatego można zastosować w nich silnik benzynowy, który lepiej radzi sobie, z krótkimi miejskimi dystansami, a co za tym idzie częstymi zmianami temperatury silnika.
Atutem „benzyny” jest możliwość łatwego z reguły zastosowania instalacji gazowej, która ograniczy nasze wydatki na paliwo, zarówno w mieście jak i w trasie. Oczywiście zdarzają się amatorzy zakładania instalacji LPG do „ropniaka”. Jest to jednak zabieg trudny, kosztowny, jak również wątpliwy pod względem ekonomicznym.
WADY DIESLA w ruchu miejskim
Wielkim błędem jest decydowanie się na diesla, szczególnie turbodoładowanego(TDI), a te obecnie przeważają na rynku diesli. Gdy jeździmy po mieście na krótkich dystansach, rozwijając prędkości do 60 km/h. Wtedy kwestią czasu jest „śmierć” turbiny, której naprawa, szczególnie w aucie 12 -15 letnim może przewyższyć jego wartość (problem ten dotyczy zresztą również turbodoładowanej benzyny TSI). Można zdecydować się na klasycznego diesla, ale są to jednostki o słabej dynamice i będziemy zostawać w tyle na każdych światłach. Kolejnym problemem będą awarie świec żarowych, gdyż potrzebują one wyższej temperatury. Zimą jeżeli nie jeździmy autem codziennie, musimy przygotować się na ewentualne problemy z odpaleniem diesla, bo olej napędowy jest bardziej gęsty niż benzyna, i po dłuższym postoju w niskiej temperaturze, pojawia się problem z rozruchem. Wyliczenie to warto skończyć aspektem ekologicznym – co raz częściej mówi się o zjawisku SMOG-U i ewentualnym wprowadzeniu zakazu wjazdu starszych „ropniaków” do centrów miast.
ZALETY DIESLA w ruchu po trasie
W ruchu po trasie, na długich odcinkach, silnik ten będzie się świetnie sprawował. Powinien on wytrzymać bardzo duże przebiegi sięgające nawet 500 000 km (niektórym benzynom też się to udaje). Przy ekonomicznym stylu jazdy, koszt przejechania 100 km może być zbliżony do ceny LPG, jednak „benzyniak z gazem” po około 100. 000 km na LPG zaczyna mieć problemy, których w dieslu nie będziemy mieć nawet po 200 000 km.
Wniosek
Jeżeli szukasz auta do ruchu miejskiego i sporadycznych wyjazdów w dłuższe trasy, to twoim wyborem powinien być silnik benzynowy i to najlepiej bez turbiny.
Gdy potrzebujesz samochodu do jazdy w dalekie trasy, diesel jest dla Ciebie.

Najlepsze modele diesla: lexus ct, audi tt, ford fiesta, peugeot 208, ford mustang, toyota yaris, wv golf

  • Wynajem Peugeot- Warszawa
  • Zapraszamy do naszej oferty wynajmu samochodów marki Peugeot.

Dostępne modele (wynajem Warszawa):

  • Peugeot partner
  • Peugeot 508
  • Peugeot 208
  • Peugeot 5008
  • Peugeot 301
  • Peugeot 2008
  • Peugeot 308
  • Peugeot 3008